Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki CZUJNIK ABS I JEGO AWARIE

CZUJNIK ABS I JEGO AWARIE

29. 03. 2021
|

Czujnik ABS, czyli czujnik prędkości obrotowej koła to jedna z podstawowych części, która zapewnia prawidłowe działanie najważniejszych systemów bezpieczeństwa, jakie występują w samochodzie. Do czego służy i czym grozi jego awaria?

Rewolucja mająca zwiększyć bezpieczeństwo podczas podróży samochodem rozpoczęła się w latach osiemdziesiątych XX wieku. Przez 14 lat inżynierowie z firmy Bosch pracowali nad systemem, który zapobiegał blokowaniu kół podczas hamowania. Był to system ABS. Podstawową częścią tego systemu były czujniki prędkości obrotowej zamontowane na każdym kole samochodu. System swój debiut miał w roku 1978. Początkowo zajmował dużo miejsca, a w dodatku był to bardzo drogi system. Z tego względu system montowano tylko w samochodach luksusowych, takich jak BMW serii 7 czy Mercedes klasy S. Z begiem lat inżynierowie udoskonalając system opracowali tańszą wersję, mniej skomplikowaną. Co więcej, również inne firmy motoryzacyjne podjęły się pracy nad systemem ABS, co spowodowało zdecydowany spadek ceny, a co za tym idzie znaczne spopularyzowanie systemu. Obecnie system ABS jest standardem w samochodach, bez względu na jego klasę. Kolejnymi systemami, które również korzystają z czujników prędkości obrotowej koła to systemy ASR oraz ESP. System ASR skonstruowany w roku 1986 ma na celu zapobiegnięcie poślizgowi kół napędowych w momencie ruszania. Z kolei system ESP wynaleziony został w roku 1995. Jest to zaawansowany system antypoślizgowy, ma on na celu ułatwić jazdę na zakrętach oraz łukach, zapobiegając wpadnięciu w poślizg. Oczywiście systemy początkowo były bardzo drogie i tak jak w przypadku systemu ABS wykorzystywano je tylko w samochodach luksusowych.

Obecnie wszystkie wyżej wymienione systemy posiadają budowę modułową. Zarówno system ABS, ASR oraz ESP zajmują się regulacją siły hamowania i do tego zadania potrzebują czterech sprawnie działających czujników. A chodzi o czujnik prędkości obrotowej koła.

Działanie czujnika ABS. Ta część samochodowa umiejscowiona została przy piaście koła lub przy przegubie homokinetycznym. Czujnik dokonuje pomiaru prędkości danego koła i uzyskane dane przekazuje do sterownika ABS. W momencie wykrycia poślizgu, sterownik ABS powoduje zamknięcie lub otwarcie zaworów, które uniemożliwiają albo umożliwiają dopływ płynu hamulcowego do określonych zacisków hamulcowych. Aby zapewnić odpowiednią ilość płynu oraz odpowiednie ciśnienie płynu wykorzystano dodatkowo pompę przetłaczającą.

Awaria czujnika prędkości obrotowej koła. Jak wiadomo każda część samochodowa może ulec większej, czy mniejszej awarii. Tak też może się zdarzyć z czujnikiem prędkości obrotowej koła. Głównym sygnałem uszkodzenia czujnika będzie kontrolka ostrzegawcza, która po prostu zacznie świecić na desce rozdzielczej. Co może oznaczać świecąca kontrolka ABS? Otóż kilka rzeczy. Przede wszystkim oznacza brak aktywności kontroli nad blokowaniem kół w momencie hamowania. Ten stan rzeczy może być wywołany kilkoma czynnikami:
  • awaria czujnika prędkości obrotowej kół
  • niesprawna pompa ABS
  • niesprawny zawór hydrauliczny
  • awaria modułu ABS
  • za niski poziom płynu hamulcowego.
Przyczyny awarii może być kilka. Jedną z podstawowych będzie zabrudzenie czujnika, a co za tym idzie nieprawidłowy odczyt danych. W takim przypadku wystarczające jest wyczyszczenie czujnika. Czasami jednak awaria jest poważniejsza jak np. Uszkodzenie przewodu elektrycznego czujnika, uszkodzenie cewki czujnika, czy inne. W takim przypadku należy czujnik wymienić na nowy. Pamiętać również należy, że czujniki to części samochodowe, których nie należy naprawiać, a zawsze w przypadku awarii wymienić na nowy.

Układ hamulcowy jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa na drodze dla każdego użytkownika. Dlatego wystąpienie jakichkolwiek sygnałów świadczących o jego awarii powinny być niezwłocznie sprawdzane i naprawiane.