Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
0 0 PLN z VAT
Pozycje koszyka
Razem
0 PLN z VAT 0 PLN bez VAT
Idź do koszyka
Start Blog Artykuły i Poradniki ILE CZUJNIKÓW POMIEŚCI JEDEN SAMOCHÓD?

ILE CZUJNIKÓW POMIEŚCI JEDEN SAMOCHÓD?

05. 11. 2020
|

Pojawienie się samochodów na drogach, to zdecydowanie rewolucja na wielu płaszczyznach życia i gospodarki. Rynek, który rozwinął się niezwykle szybko… I kto by pomyślał jakieś 30 - 40 lat temu, że samochody będą tak „inteligentne”?

Jeszcze w latach 70tych - 80tych po drogach jeździły samochody, których budowa nie była zbyt skomplikowana, a naprawy mógł dokonać prawie każdy, jeśli tylko posiadał przy sobie kilka podstawowych kluczy. Dziś rzeczywistość przedstawia się zupełnie inaczej…

Najnowsze samochody (nawet z ubogim wyposażeniem) posiadają mnóstwo udogodnień, które mają służyć kierowcy w większym komforcie użytkowania oraz zwiększeniu bezpieczeństwa. Dlatego pojazdy zostały wyposażone w dziesiątki czujników, które mają na celu nie tylko sygnalizować o usterkach, ale również zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Nowoczesne dwuślady, zwane samochodami osobowymi, to niezwykle inteligentne maszyny, zdolne do wykrywania zajętych miejsc w samochodzie, zdolne do uruchomienia piór wycieraczek w momencie wykrycia opadów deszczu, czy nawet zaparkowania na odpowiednim miejscu. W całym samochodzie znajdziemy ok sto różnych czujników, same czujniki ciśnienia to już małe wojsko. W samochodzie kontrolowane jest bowiem m.in.: ciśnienie kolektora dolotowego, paliwa oraz oleju, w układzie chłodzenia, ciśnienie cieczy układu hamulcowego, ciśnienie powietrza w oponach, ciśnienie spalin w układzie wydechowym i wiele innych.


 
Co to jest czujnik? Czujnik jest elementem, który dowolne wielkości fizyczne potrafi przekształcić na jakieś wielkości elektryczne. Z jednej strony zmienia się siła, stężenie, przepływ, ciśnienie i temperatura, z drugiej wtórują im impulsy elektryczne. W pracy czujnika niezwykle ważna jest szybkość działania oraz dokładność, nie mniej ważne jest, aby czujnik był odporny na zakłócenia, które w takiej czy innej formie pojawiają się zawsze.

Chyba każdy wie, że najważniejsze w samochodzie jest jego serce, czyli silnik. Nigdzie nie pojedziemy, jeśli z silnikiem dzieje się coś złego. Dlatego w tym miejscu umieszczone zostały czujniki położenia wału korbowego oraz wałka rozrządu. Czujniki te mają na celu przekazywanie informacji o pracy tłoka cylindra oraz o prędkości obracającego się wałka do komputera sterującego. Wszystko to potrzebne jest na prawidłowe sterowanie procesem zapłonu i wtryskiwanie paliwa we właściwym momencie. O uszkodzeniu czujnika mogą świadczyć np.: nierówne obroty silnika, a nawet zatrzymanie jego pracy.

Również w kolektorze dolotowym umieszczono ważny czujnik. W nieco starszych modelach samochodów jest nim przepływomierz, a w nowszych modelach zamieniony został na czujnik MAP. Nie ma jednak znaczenia, czy jest to przepływomierz, czy czujnik MAP, ponieważ ich rola pozostała identyczna. Jaka jest rola tych części? Otóż mają za zadanie wykonywać pomiar ilości powietrza, które trafia do silnika auta. Dane uzyskane z tych pomiarów pozwala na prawidłowe dobranie mieszanki przez komputer. Poprawne działanie czujnika ma zatem wpływ zarówno na osiągi samochodu jak i na spalanie oraz pracę jednostki napędowej. Przepływomierze znajdziecie w naszej ofercie pod tym linkiem

Sonda lambda
jest kolejnym czujnikiem wartym uwagi. Został umieszczony w kolektorze wydechowym i jest odpowiedzialny za pomiary składu spalin. Do czego potrzebne są te informacje? Dzięki nim komputer silnika ma możliwość określenia, czy mieszanka, która jest spalana zawiera prawidłową proporcję powietrza oraz paliwa. Najczęstszym następstwem uszkodzonej sondy lambdy będzie skutkowało wzrostem spalania. Czujnik jest wystawiony na działanie wysokich temperatur więc jego uszkodzenia i awarie są dosyć często spotykane a koszt wymiany na nowy kształtuje się w granicach 100-200 złotych. W naszej ofercie możecie znaleść tę część pod tym linkiem

Aby serce samochodu, czyli silnik działał prawidłowo oraz miał zachowane odpowiednie do tej pracy warunki, ważnym czujnikiem tutaj jest czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Na bazie pozyskanych przez ten czujnik danych, komputer steruje wentylatorem chłodnicy oraz pracą zapłonu. Błędne dane przekazywane przez czujnik skutkować będą przegrzewaniem się jednostki napędowej oraz zwiększeniem zużycia paliwa.

Czujnik turbiny, odgrywa coraz większe znaczenie w prawidłowej pracy silnika. Odpowiada on za mierzenie wartości ciśnienia sprężonego powietrza. Dane, które dzięki temu czujnikowi zostały pozyskane, umożliwiają prawidłowe sterowanie zaworu upustowego turbosprężarki. Jest to niestety czujnik, który dość często ulega awarii czy uszkodzeniu z uwagi na jego umiejscowienie w samochodzie. Uszkodzony czujnik będzie powodował złą pracę turbiny.

Wyżej opisane czujniki, to chyba najbardziej popularne i jedne z najważniejszych czujników w samochodzie. Jakie jeszcze można znaleść czujniki w pojeździe? W silniku oraz układzie napędowym występują czujniki ciśnienia, np. czujnik paliwa, oleju, czujnik ciśnienia powietrza w układzie dolotowym, czujnik ciśnienia doładowania, który umieszczony został w każdym mechanicznym lub turbodoładowanym silniku. W tych układach znajduje się również czujnik spalania skutkowego, którego celem jest wykrycie zbyt gwałtownego przebiegu procesu spalania paliwa w silnikach benzynowych. Ważnym czujnikiem w silniku jest również czujnik pozycji kątowej, który z ogromną dokładnością potrafi określić m.in.: położenie wałka rozrządu. Czujnik ciśnienia w układzie dolotowym, który jest niezbędny do określenia stopnia obciążenia silnika.

Dla zwiększenia komfortu użytkowania auta również wykorzystano wiele czujników, m.in.: czujnik deszczu, który uruchomi pióra wycieraczek w momencie wykrycia deszczu, czujnik zmierzchu, który steruje pracą reflektorów, czujniki parkowania.

W kwestii bezpieczeństwa wymienić można również całą armie czujników, m.in.: czujnik ciśnienia powietrza w ogumieniu, który ostrzega o zbyt niskim ciśnieniu w oponach, czujnik wychylenia bocznego, który sygnalizuje o możliwości przewrócenia się pojazdu, czujnik zużycia klocków hamulcowych, który po prostu daje znać, o konieczności wymiany klocków hamulcowych, czujnik kąta obrotu nadwozia, czujnik prędkości obrotowej kół. Dane z dwóch ostatnich czujników wykorzystywane są przez układy ABS oraz ESP. 

CzujnikI to takie części samochodowe, o których można napisać książkę. W dzisiejszych czasach są standardem zwiększającym bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania samochodów. I pamiętajmy, że czasami jakieś nieprawidłowe działanie samochodu nie musi być dużą awarią, a jedynie uszkodzeniem czujnika, którego wymiana przywróci prawidłową pracę auta.