Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
0 0 PLN z VAT
Pozycje koszyka
Razem
0 PLN z VAT 0 PLN bez VAT
Idź do koszyka
Start Blog Artykuły i Poradniki NAJBARDZIEJ AWARYJNE CZUJNIKI SAMOCHODU

NAJBARDZIEJ AWARYJNE CZUJNIKI SAMOCHODU

17. 11. 2020
|

Nowoczesne modele samochodów naszpikowane są armią czujników odpowiedzialnych za przesyłanie niezliczonej ilości danych. Awaria choćby jednego czujnika może skutecznie pogorszyć użytkowanie pojazdu, a nawet całkowicie go unieruchomić. Z około stu czujników, które znajdują się w aucie, jakie psują się najczęściej?

Szeroko na temat czujników, jakie można znaleść w samochodzie pisaliśmy wcześniej (
ILE CZUJNIKÓW POMIEŚCI JEDEN SAMOCHÓD?). Wiele z nich narażonych jest na awaryjność z uwagi na ich położenie. Aby sprawnie i szybko usunąć awarię czujnika bardzo ważne jest udanie się do doświadczonego mechanika, który dokona komputerowej diagnostyki, mająca na celu sprawdzić, który czujnik jest uszkodzony. Mechanik za pomocą odpowiednich urządzeń sprawdzi stan czujnika. Ważne jest również, aby dokonać odpowiedniego demontażu oraz montażu nowego czujnika. Mechanik po jego wymianie kontroluje poprawność pracy wymienianego czujnika. Czujników się nie naprawia, czasami jednak zła praca czujnika wywołana może być przez zabrudzenie. Dotyczy to głównie przepływomierza i przepustnicy. Wówczas za pomocą odpowiedniego preparatu można go oczyścić i sprawdzić, czy działa poprawnie.

Jednym z kilku najbardziej awaryjnych czujników jest
sonda lambda. Umiejscowiona jest ona w kolektorze wydechowym, przez co narażona jest na wysokie temperatury gazów, które usuwane są z cylindra. Co więcej obudowa sondy lambdy wystaje poza obszar wydechu, przez co narażona jest ona również na uszkodzenia mechaniczne. Sonda lambda odpowiedzialna jest za przekazywanie informacji do komputera, który steruje silnikiem. Dzięki nim dobierana jest proporcja mieszanki powietrznopaliwowej w taki sposób, aby spalanie przebiegało w sposób najbardziej efektywny. Najczęstszą oznaką awarii sondy lambdy będzie znaczne zwiększenie zużycia paliwa, samochód może zacząć dymić na czarno a jego silnik może mieć mniejszą moc. Naprawa sondy sprowadzać się będzie do wymiany czujnika na nowy.

Kolejnym czujnikiem szczególnie narażonym na awarię jest przepływomierz powietrza. Czujnik ten ma za zadanie dokonywać pomiaru ilości powietrza, które trafia do silnika auta. Dane uzyskane dzięki tym pomiarom pozwalają na prawidłowe dobranie mieszanki przez komputer. Poprawne działanie czujnika ma zatem wpływ zarówno na osiągi samochodu jak i na spalanie oraz pracę jednostki napędowej. Awaria przepływomierza będzie skutkowała utratą mocy silnika, którą wyczuć można szczególnie w momencie chęci przyspieszenia. Ponadto o awarii świadczyć będzie efekt falowania obrotów na jałowym biegu oraz na biegach wysokich, szarpanie podczas jazdy, czy przygasanie silnika. Awaria przepływomierza może być również sygnalizowana przez kontrolkę „check engine”, ale najczęściej, gdy praca przepływomierza całkowicie wygasła. Zazwyczaj wymiana przepływomierza wacha się w granicach 200 do 500zł i w większości modeli samochodów nie jest trudną naprawą.
Przepływomierz kupisz w naszym sklepie.

Czujnik położenia pedału gazu to czujnik, o którego istnieniu nie wielu ma nawet pojęcie. Ma on za zadanie przekazywać dane do jednostki sterującej pracą silnika na temat wychylenia pedału gazu. Jeżeli pedał gazu naciskany jest z dużą mocą, to wychylenie czujnika jest większe. Dane na ten temat wędrują do jednostki sterującej, która oblicza poprawny czas otwarcia wtryskiwaczy. Co więcej dane te mają również znaczenie dla przepustnicy, decydują o jej otwarciu. Czujnik położenia pedału gazu, a raczej dane dzięki niemu uzyskiwane, mają również wpływ na pracę systemu ESP, odpowiada on za ochronę pojazdu przed wpadnięciem w poślizg. Również praca automatycznej skrzyni biegów uzależniona jest od omawianego czujnika. Otóż informacje przesyłane przez czujnik położenia pedału gazu umożliwiają zmianę biegu w momencie nagłego przyśpieszenia. Czujnik pedału gazu jest częścią samochodową dość skomplikowaną i zaawansowaną technologicznie, co za tym idzie dość podatną na uszkodzenia i dość drogą. Do najczęstszych objawów awarii czujnika położenia pedału gazu będzie słaba reakcja silnika na wciskanie pedału gazu, lub całkowity brak reakcji, jazda autem jest znacznie utrudniona lub całkowicie uniemożliwiona. Koszt naprawy czujnika może kosztować nawet koło 1000zł.

Dla prawidłowej pracy silnika ważne jest, aby zachowane były odpowiednie warunki. Bardzo ważne w tej kwestii jest, aby
czujnik temperatury cieczy chłodzącej działał bez zarzutu i był całkowicie sprawny. Dane pozyskiwane przez ten czujnik pozwalają komputerowi sterować zarówno pracą zapłonu jak i wentylatorem chłodnicy. Zepsuty czujnik będzie powodował kłopoty z uruchomieniem silnika, zwiększyć się może zużycie paliwa, ponad to na biegu jałowym może być wysoka prędkość obrotowa. Co więcej awaria czujnika może spowodować nagłe wyłączenie silnika podczas jazdy. Przegrzewanie się jednostki napędowej to kolejny skutek awarii tego czujnika. Koszt naprawy czujnika temperatury cieczy chłodzącej nie należy do najdroższych, wahać się będzie w granicach 100zł.

Zawsze przy awarii jakiegoś czujnika warto zamówić nowy na naszej
stronie. W profesjonalny sposób i w krótkim czasie postaramy się zorganizować potrzebną część do wymiany.