Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki Najczęściej występujące usterki układu chłodzenia.

kład chłodzenia to system stworzony do utrzymywania optymalnej temperatury, która pozwala na poprawną pracę silnika. Sprawny układ to gwarancja dobrego funkcjonowania silnika. Zdarzają się jednak usterki...

Na temat układu chłodzenia pisaliśmy osobny artykuł. Po krótce przypomnijmy jego budowę, w której skład wchodzi chłodnica, pompa wody, wentylator, termostat, zbiornik płynu chłodzącego, elastyczne oraz sztywne przewody płynu chłodzącego, w nowszych modelach samochodów występują także czujniki elektryczne. 

Układ chłodzenia w swojej budowie nie jest skomplikowany, ale cały system jest bardzo ważny dla prawidłowej pracy silnika samochodowego. Odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury, czyli nie za niskiej, ale także nie za wysokiej, gdyż ta spowodować by mogła bardzo poważne usterki w silniku. 

Mimo, iż układ chłodzenia nie jest zbyt skomplikowany w swojej budowie, to jednak znajduje się w nim kilka elementów, które mogą ulec usterce. Pierwszym takim elementem jest pompa wody, o której poczytać można na naszym blogu. Najczęstszą przyczyną awarii pompy wody jest nieodpowiedni płyn chłodniczy, bądź jego bardzo duże zabrudzenie. Zepsuta pompa wody może spowodować wyciek płynu chłodniczego, które spowodowane będzie niesprawnym uszczelnieniem. Kolejną przyczyną awarii pompy wody może być zużyte koło pasowe lub łożysko pompy. Objawami tej usterki będzie m.in. głośne wycie z okolic tych części. W momencie, gdy pompa jest całkowicie niesprawna, zaprzestanie ona wprawiać ciecz chłodzącą w ruch, co spowoduje bardzo duży wzrost temperatury, a to z kolei może doprowadzić do poważnej awarii silnika. 
Częściej rejestruje się awarie pompy wody w samochodach, w których są zamontowano pompę elektryczną. Z uwagi na fakt, że pompa wody jest jednocześnie jednym z kół pasowych, zaleca się jej wymianę podczas każdej wymiany rozrządu.
Drugim elementem, który może ulec usterce w układzie chłodzenia, to termostat. I tutaj usterka może wystąpić w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich, to wtedy, gdy układ jest cały czas otwarty, co powoduje nieustanne wędrowanie cieczy do chłodnicy. Skutkiem tego jest niedogrzanie oraz uniemożliwienie osiągnięcia odpowiedniej temperatury do prawidłowej pracy silnika. W takiej sytuacji temperatura nie przekracza 75 – 80ºC. Drugi przypadek awarii jest w momencie, gdy termostat jest cały czas zamknięty. Skutkiem tego jest nieustanne krążenie cieczy chłodzącej w małym obiegu, co powoduje nieustanny wzrost temperatury. Taka sytuacja może doprowadzić do przegrzania się silnika samochodowego.
Kolejną dość często spotykaną usterką układu chłodzenia są nieszczelności w układzie. Wszelkie nieszczelności powodują wycieki płynu chłodniczego z układu, a co za tym idzie, jego niedobory, co odbija się negatywnie na temperaturze. 

Do częstych awarii w układzie chłodzenia zaliczyć można również usterki wentylatora nagrzewnicy lub wentylatora chłodnicy. Usterka objawiać się będzie zbyt wolnymi obrotami wentylatora lub całkowitym brakiem ich występowania. Przyczyną awarii może być usterka silnika napędu elektrycznego bądź też przewodów elektrycznych. Przyczyną może być również niesprawny czujnik, poluzowane złącze, problem z przekaźnikiem, a nawet przepalony bezpiecznik. 

Przyczyną awarii w układzie chłodzenia może być również uszkodzenie czujnika płynu chłodniczego. Jak wiadomo nowoczesne samochody naszpikowane są niezliczoną ilością czujników elektrycznych, które lubią się po prostu psuć. 

Koszty naprawy są uzależnione od uszkodzonej części, jednak układ chłodzenia nie jest układem zbyt drogim w naprawie. Niemniej jednak jego sprawna praca jest ważna np. dla silnika samochodu, którego usterka może nas kosztować już bardzo dużo. Dlatego ważne jest stosowanie odpowiedniego płynu chłodniczego, który służy
nie tylko do chłodzenia, ale również do smarowania czołowego uszczelnienia mechanicznego pompy wody. Skład płynu chłodzącego jest tak dobrany, aby chronił elementy układu chłodzenia przed korozją. 
 
foto: moto.pl