Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki PÓŁOSIE I PRZEGUBY

PÓŁOSIE I PRZEGUBY

30. 07. 2021
|
Czym jest układ napędowy? To silnik umieszczony z przodu i napęd na przednią oś. Czasami spotkać można się z napędem na oś tylną. Takie rozwiązanie dziś spotykane rzadko, w latach 50. i 60. było oczywiste. Na przełomie lat 70. i 80. dostrzeżono duże korzyści jakie płyną z zastosowania napędu przedniego. Jakie to korzyści? Wyliczyć można kilka:

- zmniejszona strata momentu obrotowego
- uproszczone korygowanie przez kierowcę toru jazdy,
- uproszczona konstrukcja tylnego zawieszenia
- większy, głębszy bagażnik.
 

    Mimo wielu pozytywnych aspektów zastosowania napędu na przednią oś, pojawiają się również słabe punkty takiego rozwiązania. Koła przednie odpowiedzialne są za wytyczenie kierunku, w jakim kierowca chce jechać. Dodatkowo jeśli dołożymy drugą funkcję, czyli napęd, to sprawa zaczyna się komplikować. Siła napędu trafia na koła bez względu na ich pozycję i kąt skrętu. Aby możliwe było wykonywanie przez koła przednie dwóch funkcji na raz, stworzono przegub homokinetyczny, który wykorzystany został w budowie przeniesienia napędu. Przegub homokinetyczny, to część samochodowa, służąca do przenoszenia momentu obrotowego pod różnymi kątami. Obecnie spotykane są dwa przeguby na półosi:

- zewnętrzny, który występuje przy kole
- wewnętrzny, umiejscowiony przy skrzyni biegów. 

    Dużo rzadszym usterkom ulegają przeguby wewnętrzne, spowodowane jest to faktem, że nie pracują one pod tak dużymi katami jak przeguby umiejscowione od strony koła. Jakie są objawy zużytego przegubu? 
Do najczęstych objawów uszkodzonego przegubu zaliczamy:

- odgłosy stukania podczas ruszania samochodem,
- nietypowe odgłoty w momencie przyspieszania - zwłaszcza, gdy koła są nieco skręcone,
- specyficzne zachowanie samochodu w trakcie jazdy - np. utrudniony skręt w jedną stronę.

W momencie, gdy zauważymy drgania podczas ruszania samochodem, mogą one zwiastować zużycie przegubu wewnętrznego.  Drgania te świadczyć mogą również o zużytej półosi napędowej. Naprawa w niektórych modelach samochodów może wymagać wymiany nie tylko samego przegubu. Część francuskich modeli samochodów posiadają przegub, który jest integralną częścią półosi, czego następstwem jest konieczność wymiany całego zestawu. 

    Co robić, aby uniknąć awarii elementów przeniesienia napędu? Bardzo ważny jest tutaj styl jazdy. Szybkiego, gwałtownego ruszanie na kołach, które są skręcone, ma bardzo negatywny wpływ na zewnętrzne przeguby. Należy kontrolować osłony przegubów, w których wnętrzy znajduje się smar. Pęknięcie osłony oraz ruch obrotowy, może spowodować usunięcie smaru z osłony, wówczas przegub będzie działał na "sucho", co może doprowadzić do jego zatarcia. 

    W naszym sklepie internetowym sprzedajemyczesci.pl posiadamy szeroką ofertę przegubów wewnętrznych i zewnętrznych, krzyżaki wewnetrzne oraz półosie.