Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki Pompa wody – do czego służy?

Pompa wody – do czego służy?

Pompa wody, czyli pompa cieczy chłodzącej jest elementem, który uważa się za serce układu chłodzenia każdego samochodu. Aby uzyskać prawidłową pracę silnika, niezbędny jest system chłodzenia, który zapobiega przegrzaniu się silnika, co mogłoby prowadzić do dużej awarii.

Pompa cieczy chłodzącej jest niewielkim, otwartym urządzeniem, którego zadaniem jest wprawić w ruch ciecz chłodzącą. Najczęściej napędzane jest paskiem. Zazwyczaj pompę wody napędza pasek rozrządu lub łańcuch. Rzadko ten element napędzany jest elektrycznie. W bardzo wielu przypadkach pompa cieczy chłodzącej należy do układu napędu rozrządu i z tego powodu jej wymiana bywa systematyczna.  

Jak już wcześniej wspomniano, pompa wody jest elementem układu chłodzenia, do którego należą również chłodnica, wentylator chłodnicy, zbiornik płynu chłodzącego, termostat, elastyczne oraz sztywne przewodu płynu chłodzącego, w nowszych modelach samochodów występują również czujniki elektryczne.  
Przed układem chłodzenia stawiane są następujące wymagania:
  • krótszy czas nagrzewania silnika, który jest zimny
  • nagrzewanie wnętrza musi być szybkie
  • obniżanie zużycia paliwa
  • wydłużenie żywotności podzespołów.
Pompa wody to proste urządzenie, w którego skład wchodzi korpus oraz wirnik osadzony na łożysku, a także wspólnym wałku z kołem napędowym. Płyn w układzie chłodzenia służy nie tylko do chłodzenia, ale również do smarowania czołowego uszczelnienia mechanicznego pompy wody. Skład płynu chłodzącego jest tak dobrany, aby chronił elementy układu chłodzenia przed korozją. Pompa wody jest podzespołem, który raczej nie ulega usterkom, chyba, że występuje w nim wada fabryczna. Najczęściej pompa wody ulega usterkom przez nieodpowiedni płyn chłodniczy lub jego duże zanieczyszczenie. Częstsze awarie pompy wody zdarzają się w samochodach, w których zamontowano pompę elektryczną. Pomimo to wymiana pompy wody zalecana jest podczas każdej wymiany rozrządu. Pompa wody jest bowiem jednym z kół pasowych, które może spowodować szkody w silniku w momencie uszkodzenia łożyska i zatrzymania się koła. Możemy zatem uznać, iż żywotność pompy wody wynosi tyle co żywotność napędu rozrządu. 

Jak już wcześniej wspomniano, najczęstszą przyczyną uszkodzenia pompy wody jest stary zanieczyszczony płyn chłodniczy, dlatego warto o niego zadbać.
Optymalna temperatura dla płynu chłodzącego wynosi  85–90 stopni Celsjusza, mierzy się ją na wylocie z silnika.  
Do pozostałych przyczyn powodujących uszkodzenie pompy wody zaliczamy:
  • wystąpienie korozji w układzie chłodzenia, która pojawia się wskutek zastąpienia płynu chłodniczego wodą – pamiętajmy, że płyn chłodniczy posiada właściwości antykorozyjne,
  • wystąpienie korozji, która występuje wskutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą. W skutek tego spaliny, które dostają się do płynu chłodniczego wywołują zmiany chemiczne cieczy, co powoduje utraceniem właściwości antykorozyjnych,
  • awaria koła napędowego, której przyczyną jest złe napięcie paska rozrządu, paska wieloklinowego lub łańcucha rozrządu,
  • wyciek płynu z pompy, który spowodowany jest uszkodzeniem pierścienia ślizgowego,
  • awaria łopatki wirnika wykonanej z tworzywa sztucznego
  • uszkodzone łożysko pompy.
Awarię pompy wody można bardzo łatwo rozpoznać. Do typowych objawów występujących w momencie wystąpienia problemu są:
  • ubytki płynu chłodniczego, a także plamy z płynu chłodniczego, które można zaobserwować pod samochodem
  • wysoka temperatura płynu chłodzącego, o czym sygnalizuje kontrolka, znajdującym się na desce rozdzielczej
  • zazwyczaj bardzo głośny, metaliczny hałas spod maski auta.
Gdy zaobserwujemy takie objawy, nie należy ich ignorować. Uszkodzenie pompy wody może bowiem powodować przegrzanie się silnika, a nawet jego zatarcie. Koszty naprawy takiej awarii mogą być już bardzo kosztowne. Natomiast sama pompa wody nie należy do drogich części samochodowych. 

Pompa wody to część samochodowa nie należąca do drogich, o prostej konstrukcji. Jest to jednak podzespół niezwykle istotny dla prawidłowej pracy i kondycji silnika. Dlatego warto pamiętać o dobrym płynie chłodniczym, a także jej wymianie podczas wymiany rozrządu. Wówczas będzie można się cieszyć długą i bezawaryjną pracą silnika.