Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki Sensor MAP a przepływomierz

Sensor MAP a przepływomierz

24. 04. 2021
|
Rozwój przemysłu motoryzacyjnego, coraz to nowsze rozwiązania i unowocześnianie silników poskutkowało stworzeniem sensoru MAP. Czym jest i czym się różni od zwykłego przepływomierza?
 

Na początku warto wyjaśnić, czym jest sensor MAP a czym jest przepływomierz. Obydwie te części samochodowe wykorzystuje się do mierzenia ilości powietrza, które dostaje się do układu dolotowego. Czym więc się różnią?

Jak już sama nazwa wskazuje, przepływomierz to urządzenie pomiarowe, które służy do pomiaru strumienia objętości lub masy materii, która porusza się na danej powierzchni prostopadłej do kierunku przepływu. Przepływomierze służą do pomiaru zarówno przepływu cieczy jak i gazów. Przepływomierze, które stosowane są w samochodach służą do pomiaru ilości powietrza, które zmierza do cylindrów silnika układem dolotowym. Dane, które zostają uzyskane są przekazywane do komputera, który z kolei steruje pracą jednostki napędowej. Dzięki uzyskanym informacją można odpowiednio dobrać skład mieszanki powietrzno-paliwowej. Aby silnik funkcjonował prawidłowo, niezbędne jest uzyskanie precyzyjnego pomiaru. Przepływomierz zazwyczaj montowany jest tuż za filtrem powietrza.

Wyróżnić można kilka rodzajów przepływomierzy. Do najstarszych zaliczamy przepływomierze klapkowe, w których docierające powietrze wychyla klapkę o pewien kąt i w taki sposób napędza połączony z nią potencjometr. Uzyskana informacja o kącie wychylenia wysyłana jest do sterownika, dzięki czemu dobierana zostaje odpowiednia dawka paliwa. Ten rodzaj przepływomierzy skutecznie został wyparty przez przepływomierz masowy, który obecnie najczęściej jest spotykany w samochodach. W jego budowie występuje wykonany z platyny drucik, który jest cały czas nagrzewany. W momencie gdy napływa na niego powietrze, jego temperatura ulega obniżeniu. Aby utrzymać stałą temperaturę drucika, trzeba zużyć większą ilość energii. Komputer na tej podstawie określa ilość powietrza, która trafia do przepływomierza. Proces ten w rzeczywistości jest o wiele bardziej skomplikowany, niż opis podany powyżej. Występuje jeszcze jeden typ przepływomierza. Jest to typ Vortex. Pomiar masy powietrza w tym przepływomierzu jest możliwy dzięki falom ultradźwiękowym. Budowa tych przepływomierzy jest bardzo skomplikowana jak i kosztowna.

Sensor MAP to skrót od angielskiej nazwy Manifold Absolute Pressure Sensor, co w tłumaczeniu oznacza „czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym”. Jego zadaniem jest mierzenie ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika. Na podstawie uzyskanych danych, komputer jest wstanie obliczyć objętość powietrza, które trafia do cylindrów. Zatem funkcja sensoru MAP jak i zwykłego przepływomierza jest zbieżna. Zarówno dane uzyskane dzięki MAP jak i przepływomierzowi pozwalają na wtryskiwanie odpowiedniej ilości paliwa, w taki sposób, aby został uzyskany skład mieszanki, który swoimi parametrami zbliżony jest jak najbardziej do mieszanki stechiometrycznej, czyli 14,7 kg powietrza na 1kg paliwa. W teorii gwarantuje to uzyskanie spalania pełnego. Obydwa czujniki służą do pozyskiwania danych niezbędnych do stworzenia odpowiedniej mieszanki paliwowo – powietrznej. Jedną z różnic między tymi częściami jest ich umiejscowienie w pojeździe. Jak już wcześniej wspomniano, przepływomierz montuje się tuż za filtrem powietrza, natomiast sensor MAP umieszcza się zdecydowanie bliżej cylindrów i montuje się go przeważnie w kolektorze dolotowym. Dzięki takiemu umiejscowieniu sensora MAP możliwe jest pozyskiwanie znacznie dokładniejszych danych.