Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Artykuły i Poradniki Układ chłodzenia – budowa, działanie.

Układ chłodzenia – budowa, działanie.

Układ chłodzenia to system stworzony nie tyle do chłodzenia silnika, gdyż ten potrzebuje odpowiedniej temperatury do sprawnego działania i funkcjonowania, co do właśnie utrzymywania optymalnej temperatury, która pozwala na poprawną pracę silnika. Zimny silnik nie pracuje bowiem dobrze, jak również nie wolno go przegrzać. Poznajmy zatem budowę układu chłodzenia.

 

Układ chłodzenia cieczą w swojej budowie jest zasadniczo prosty, a w jego skład wchodzi ledwie kilka elementów. Najbardziej istotną częścią opisywanego układu jest chłodnica. Jej zadaniem jest odprowadzanie ciepła z cieczy, która wypływa z silnika. Obieg ten wymuszany jest za pomocą kolejnego elementu, jaki wchodzi w skład układu chłodzenia, czyli pompy wody (o której pisaliśmy oddzielny artykuł). Ta część z kolei znajduję się przy silniku, a jej wirnik wnika do wnętrza silnika. Tam rozpoczyna się obieg cieczy chłodzącej. Ciecz, która zostaje wypychana z silnika zostaje skierowana prosto do chłodnicy, gdzie ciecz zostaje schłodzona za pomocą pędu powietrza, które wpada na nią. W przypadku, gdy samo powietrze nie jest wystarczające, aby schłodzić ciecz, w układzie został zamontowany wentylator, który ma za zadanie wspomagać chłodnicę. Najczęściej jest to wentylator elektryczny, który zostaje uruchomiony w momencie, gdy ciecz osiągnie temperaturę bliską wrzenia. Wówczas dostaje sygnał od termowłącznika, który znajduje się za termostatem. Wentylator nigdy nie zostanie uruchomiony, gdy ciecz ma niską temperaturę. Termowłącznik jest prostym czujnikiem, który charakteryzuje się dużą czułością na temperaturę. W momencie osiągnięcia określonej temperatury, termowłącznik przepuszcza prąd, który z kolei płynie do silnika napędzającego wentylator. Ciecz, która została schłodzona w chłodnicy, trafia z powrotem do silnika i rozpoczyna kolejny obieg. 

W skład układu chłodzenia oprócz wyżej wymienionych elementów: chłodnicy, pompy wody, wentylatora, wchodzą również: zbiornik płynu chłodzącego, termostat, elastyczne oraz sztywne przewody płynu chłodzącego, w nowszych modelach samochodów występują także czujniki elektryczne. 
 

Układ chłodzenia, którego głównym zadaniem jest chłodzenie oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika, ma jeszcze jedno istotne działanie. A mianowicie ogrzewanie kabiny samochodowej. Część grzejąca kabinę umiejscowiona jest po drugiej stronie silnika. W tej części ciecz chłodząca jest gorąca. Gorąca ciecz, która wychodzi z silnika rozdzielana jest na dwa obiegi. Większa ilość cieczy przepływa przez chłodnicę, natomiast mniejsza wędruje przez część zwaną nagrzewnicą. Stamtąd ciepło odbierane jest za pomocą wentylatora, który ciepłe powietrze prowadzi do kabiny pojazdu. Natomiast ciecz wędruje z powrotem do silnika samochodu. Układ chłodzenia zatem ma dwa obiegi: mały  - to ten, w którym ciecz wędruje tylko przez nagrzewnicę, oraz duży – czyli cały układ, którym wędruje ciecz.  W miejscu połączenia się obiegów małego i dużego umiejscowiono termostat, którego zadaniem jest rozdzielenie cieczy na dwa obiegi. Ponadto termostat zamyka układ chłodzenia, co powoduje przepływ cieczy tylko obiegiem nagrzewania w momencie, gdy temperatura cieczy jest za niska. Oczywiście, chodzi tutaj tylko o część cieczy, ponieważ znaczna jej część cały czas znajduje się w chłodnicy.
 

Teoretycznie chłodnica ma bardzo prostą budowę, w praktyce jednak chłodnica zbudowana jest z licznych kanałów, na których umieszczono żeberka, które powiększają powierzchnię wymiany ciepła. Chłodnica została tak skonstruowana, aby trafiające na jej powierzchnie powietrze, przepływało przez nią. W każdej chłodnicy, w górnej jej części umieszczono kanał, którym dopływa gorąca ciecz, natomiast w dolnej części chłodnicy znajduje się kanał, którym odprowadzana jest ciecz już schłodzona. Chłodnica uposażona została w zawór, który ma na celu chronić ją przed wysokim ciśnieniem zbyt rozgrzanej cieczy. Zawór ten umieszczony zostaje zazwyczaj w korku wlewowym. 

Kolejnym elementem układu chłodzenia jest zbiornik wyrównawczy. Jak już sama jego nazwa wskazuje, ma on za zadanie wyrównywać poziom cieczy w całym układzie. W jaki sposób? Otóż w momencie nagrzania się cieczy, jej objętość rośnie, a jej nadmiar trafia właśnie do zbiorniczka wyrównawczego. Natomiast w momencie schłodzenia cieczy, zmniejsza ona swoją objętość, a ilość cieczy w układzie uzupełniana jest zapasem ze zbiorniczka. Pamiętać należy, aby ilość zimnej cieczy w zbiorniczku mieściła się pośrodku wskaźnika minimum a maksimum.

Układ chłodzenia powinien być napełniony specjalną cieczą zwaną płynem chłodniczym. Optymalna temperatura dla płynu chłodzącego wynosi  85–90 stopni Celsjusza, mierzy się ją na wylocie z silnika.  Płyn w układzie chłodzenia służy nie tylko do chłodzenia, ale również do smarowania czołowego uszczelnienia mechanicznego pompy wody. Skład płynu chłodzącego jest tak dobrany, aby chronił elementy układu chłodzenia przed korozją.
 

Układ chłodzenia nie jest zbyt skomplikowanym systemem, ale niezwykle istotnym w prawidłowej pracy silnika każdego samochodu. Zbudowany z kilku części samochodowych pozwala utrzymać optymalną temperaturę zarówno dla silnika, jak również ogrzać kabinę pojazdu.